Wat is een Click through Ratio

op

Click through ratio, de Engels talige afkorting is CTR, die gaan we nu ook gebruiken. CTR wordt ook wel klikfrequentie genoemd, en click through ratio betekend de doorklikratio en wordt uitgedrukt in procenten. De doorklikratio geeft de verhouding weer tussen mensen die jouw advertentie of zoekmachine resultaat je zien, en de mensen die er daadwerkelijk op klikken en op jouw site terecht komen. Er zijn verschillende CTR’s. Eén hiervan is de CTR in het geval van advertenties. Een CTR is hier een heel belangrijke factor, hoe hoger het CTR hoe meer mensen die jouw advertentie hebben gezien er ook daadwerkelijk op hebben geklikt. CTR speelt ook een rol bij de kwaliteitsbeoordeling van Google Adwords. Je kan als adverteerder het CTR verhogen door bijvoorbeeld de advertentie aantrekkelijker te maken voor jouw doelgroep, met misschien een kleine tekst erbij.
Ook heb je een CTR voor de zoekmachine. De CTR in de zoekmachine geeft aan hoe vaak mensen op jouw advertentie klikken wanneer deze te zien is in de zoekresultaten. De hoogte van de CTR is ook een beetje afhankelijk van de plek van je advertentie in de zoekmachine, vrij logisch dus dat hoger gelegen advertenties gemiddeld meer publiek trekt dan de lager gelegen advertenties.
Als je advertentie een hoog CTR heeft, betekend dit kort gezegd dat mensen jouw advertentie nuttig en relevant vinden. Wanneer Google dit opmerkt, zal je beloond worden. Een hoge kwaliteitsscore kan namelijk zorgen voor een verlaging van de kosten en een hoge plek in de advertentiepositie.